פאי תפוחים הולנדי כמו שתמרה הכינה לסיימון

"אבא מעתיק ממני מתכונים ואפילו לא נותן לי קרדיט" הודיעה תמרה בקול רם לבני המשפחה כשנכנסה לחדר בארוחת יום שישי, ומיד המשיכה להלשין עלי פומבית: "פרסמתי בבלוג שלי מתכון לטארט טאטין חבושים, ושבועיים אחר כך אני רואה במדור שלו טארט טאטין חבושים. פרסמתי בבלוג שלי מתכון לעוגת עלי גפן, ושבועיים אחר כך אני רואה במדור שלו מתכון לעוגת עלי גפן. בלי קרדיט ומבלי לציין מהיכן בא לו הרעיון" המשיכה ושטחה טענותיה בפני בני המשפחה.

"מכל מלמדי השכלתי" ניסיתי להצדיק את העניין משהופנו אלי כל מבטי התוכחה של בני המשפחה.

"וזה לא שלא פרסמתי כבר לפני עשרים שנה מתכון לטארט טאטין חבושים, אז זו באמת העתקה, לא?" המשכתי להסביר, מה שרק דירדר את המצב עוד יותר.

"טוב, אבל לפחות תן קרדיט" רשפו עלי מכל עבר.

אז הנה, קבל עם ועדה: לפני כמה שבועות תמרה הכינה לסיימון בעלה ההולנדי פאי תפוחים הולנדי לתפארת: גבוה, עמוס בתפוחים, חמאה וקינמון, כמו שצריך.

והנה אני מודיע רשמית: הרעיון למתכון זה, שמוקדש לפאי תפוחים הולנדי, הגיע מפאי התפוחים שתמרה הכינה לסיימון החמוד, שלזכותו יאמר שהוא די זנח את הרגלי התזונה ההולנדיים המפוקפקים לטובת המטבח הישראלי, שבו הוא התאהב לחלוטין.

מכל הגרסאות לז'אנר הזה של פאי תפוחים, זו המובאת כאן היא המוצלחת מכולן, בעיקר בגלל המילוי המופלא והעשיר עד מאוד.

בעניין הבצק: במתכון אני מנג'ס כל הזמן בעניין קירור הבצק. בגלל תכולת החמאה הגבוהה שבו, הוא נוטה להתרכך ואי לכך מאוד קשה לעבוד איתו, במיוחד בשלב של מקלעת הבצק. ככל שהבצק קר יותר, ככה קל יותר לעבוד איתו. אז תקפידו.

ותודה לתמרה (שמעתם, משפחת אהרוני?)

 

פאי תפוחים הולנדי כמו שתמרה הכינה לסיימון
פאי תפוחים הולנדי כמו שתמרה הכינה לסיימון
צלם: שי נייבורג

פאי תפוחים הולנדי

מצרכים

לבצק הפריך

4 כוסות קמח מנופה

250 גרם חמאה קרה מאד חתוכה לקוביות קטנות (הכניסו אותה למקפיא ל-10-15 דקות)

מעט מלח

2 כפות סוכר

4\1- 3\1 כוס מי קרח

 

למילוי

8 תפוחי עץ גדולים "גראני סמית" קלופים ומנוקים

כוס סוכר

100 גרם וחמאה מומסת

2 כפיות קינמון

קליפה מגורדת מלימון אחד

כפית תמצית וניל

חצי כוס צימוקים בהירים

כף קורנפלור

 

איך מכינים

  1. שמים את הקמח, המלח, הסוכר וקוביות החמאה במעבד מזון ומרסקים יחד לתערובת פירורית. מוסיפים רבע כוס מים קרים ומעבדים קצרות. התערובת בשלב הזה צריכה להראות פירורית למדי ולא ממש מאוחדת לבצק. קחו חופן קטן של בצק , תהדקו ותלחצו אותו בכף היד. אם הוא מתאחד לבצק, הוא מוכן. אם לא, הוסיפו את יתרת המים.
  2. מוציאים את התערובת מהמכשיר, שמים על יריעת ניילון נצמד, מהדקים ואוספים אותה לבצק מהודק. מחלקים לשליש ולשני שליש, צרים מהחלק הגדול כדור, פוחסים אותו לדיסקית עגולה ושטוחה ועוטפים בניילון נצמד. את הכמות הקטנה יותר עצבו לצורת מלבן פחוס, וגם אותו עיטפו בניילון וקררו. מקררים שעה לפחות.
  3. חותכים את התפוחים לקוביות של כסנטימטר. 6 מן תפוחים החתוכים שמים בתבנית חסינת חום ומוסיפים אליהם את החמאה המומסת, הקינמון ותמצית הווניל ומערבבים יפה. את שני התפוחים החתוכים הנותרים שומרים בצד.
  4. שמים את הסוכר במחבת וממיסים אותו על להבה בינונית לקרמל בצבע זהוב עמוק. יוצקים מיד את הקרמל סביב סביב ששת התפוחים ששמנו בתבנית (אל תלחצו מזה שהוא מתקשה ולא מתערבב. יהיה בסדר בהמשך) מכסים בנייר כסף ואופים בחום של 180 מעלות 45 דקות. פעם-פעמיים בזמן האפיה, מערבבים את התפוחים בתבנית.
  5. מוציאים את התערובת מהתנור, מוסיפים אליה את הצימוקים ואת שני התפוחים הטריים ששמרנו בצד ומערבבים. מקררים לגמרי. כשהתערובת קרה, מוסיפים אליה כף קורנפלור ומערבבים היטב. הקורנפלור "מדביק" בזמן האפיה את כל המרכיבים למילוי אחיד.
  6. מרדדים את העיגול הגדול לעיגול דק בקוטר בשל כ-35 ס"מ. פורשים אותו על תבנית קפיצית של 22 ס"מ ככה שעיגול הבצק יגלוש אל מעבר לשולי הכלי. מכניסים למקרר.
  7. את המלבן מרדדים למלבן דק של כ-20 על 25 ס"מ ומקררים כחצי שעה.
  8. ממלאים את התבנית עם הבצק בתערובת התפוחים הקרה.
  9. הכנת המקלעת: חותכים את המלבן לאורכו לרצועות ברוחב של קצת יותר מסנטימטר.
  10. שמים על נייר אפיה חמש רצועות מקבילות במרחק של 2 מילמטר אחד מהשני. משחילים רצועת רוחב אחת של בצק לסירוגין בין חמש הרצועות (כל פעם מרימים מעט את הרצועה שמתחתיה רוצים להשחיל את הבצק). ככה עושים שתי וערב עד שמתקבלת מקלעת רצועות בצק. מקררים לחצי שעה.
  11. מורחים את שולי הבצק שבתבנית בביצה טרופה. מניחים בזהירות את מקלעת הבצק על התבנית ומהדקים את שולי המקלעת אל שולי הבצק שבתבנית. מהדקים טוב. חותכים ומסירים את הבצק המיותר סביב סביב ומהדקים שוב.
  12. מורחים את מקלעת הבצק בביצה הטרופה, מפזרים שכבה דקה של סוכר ומכניסים לתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות למשהו כמו 50 דקות, עד שהבצק שחום יפה.
  13. מחכים לפחות שעה לפני שמתנפלים על הפאי ה נ ה ד ר  הזה.

הכנתם? תייגו אותי באינסטגרם.

ובקרו גם בבלוג של תמרה. נסו למשל, את הטארט יוזו המשגע שלה.

 

הצטרפו לשיחה

  1. נראה מעורר תאבון!
    כתוב במתכון תבנית קפיצית 22, בתמונה נראה שהפאי נעשה בתבנית טארט מתפרקת. איזה מהם? מה גובה התבנית שמומלץ לפני כזה?

    1. אהרוני Author says:

      היי יאיר,
      אפשר גם בתבנית קפיצית וגם בתבנית טארט מתפרקת. אני עושה בדרך כלל בתבנית מתפרקת 22, אבל אפשר גם ב-24 או 26 ואז העוגה פשוט תצא קצת נמוכה יותר.

  2. היכן הקינמון במתכון?

    1. אהרוני Author says:

      היי אתי,
      עדכנתי עכשיו. שתי כפיות, להוספה לפני שהתפוחים החתוכים נכנסים לתנור.

  3. נראה מעולה! הטעם יפגע משמעותית אם אוותר על הצימוקים (אישית מתה עליהם, אבל יש לפחות אורח אחד שסולד מצימוקים)?
    ואיפה הקינמון? 🙂

    1. אהרוני Author says:

      אפשר לוותר על הצימוקים בלי בעיה, ואת הקינמון תוסיפי לתפוחים החתוכים לפני הכניסה לתנור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Close
Close