גראטן תפוחי אדמה

לא קשה להגזים בשינוי התזונתי שלי בשני העשורים האחרונים. שלושים הקילוגרמים שירדו ממני לא נשרו בשל דיאטה דרסטית או בגלל הימנעות מוחלטת מ"כל מה שמשמין", אבל בהחלט תודות להפחתה משמעותית.

כמויות החמאה והשמנת בבית ירדו באופן דרסטי. כלומר, אני עדיין משתמש, מידי פעם, בחמאה ושמנת לבישול, אבל אם ננסה לכמת את הדבר אני חושב שאפשר לסכם ולומר שחלה ירידה של כשמונים אחוז בשימוש באלה ודומיהם. והנה זה פלא: רמת או איכות הבישול לא ירדה ולא כהוא זה בשל העובדה הזו, זה רק עיניין המינון שהשתנה.

וזה לא רק מתוך מחשבה על הפיגורה. בגילי המתקדם ענייני בריאות נלקחים בחשבון, סתימת עורקים וכאלה, אתם יודעים.

ובכל זאת, מידי פעם, אני מכין מאכלים "עשירים" שזו כביסת מילים נהדרת לאוכל עתיר קלוריות. מידי פעם יש געגוע עז לגראטן תפוחי אדמה, נניח, בו שכבה עבה של פרוסות תפוחי אדמה דקיקות מונחות אלה על גבי אלה בכלי והן מוצפות בהמון שמנת מתוקה, מנוקדות במעט חמאה ובזוקות בגבינת פרמזן מגורדת. מדובר אם כן בפצצת כולסטרול וקלוריות גם יחד, יש להודות, שנאפית לאיטה במשך שעה ארוכה בתנור עד שכל השמנת-חמאה נספגים לגמרי בתפוחי האדמה והם נעשים רכים ונימוחים לגמרי. השכבה העליונה השחומה שנמצאת על סף החריכה, ומעליה שכבת הגבינה המבעבעת משלימים את המנה שהיא מאכל מענג ומספק באופן שקשה להסביר (וגם קשה להפסיק לאכול ממנו עוד ועוד, למרות צפירות האזהרה העולות ויורדות בזמן אכילתו).

אז מה עושים ? מידי פעם מתמסרים לדבר, אבל ממש מידי פעם, כלומר לעיתים נדירות מתפרעים בקטנה עם מאכלים מהסוג הזה בתנאי שהם ממש ממש שווים את ההתפרעות החריגה הזו, שפעם הייתה אצלי עיניין יומיומי של מה בכך. היום אני שואל את עצמי: האם התוצאה מצדיקה את ההתפרעות הקלורית הזו?

במקרה הזה התשובה ברורה.

 

מצרכים

6 תפוחי אדמה צהובים, קלופים

50 גרם חמאה רכה

2 מיכלי שמנת מתוקה

חצי כוס גבינת פרמזן מגורדת

מעט אגוז מוסקט

מלח, פלפל גרוס

 

איך מכינים

  1. פורסים את תפוחי האדמה לרוחבם לפרוסות דקות ככל האפשר. למי שיש מנדולינה, זה הזמן להוציא אותה מהמגירה ולהשתמש בה.
  2. לוקחים כלי עגול או אובאלי חסין חום ומורחים את חלקו הפנימי במעט חמאה.
  3. מערבבים את השמנת עם מלח, פלפל ואגוז מוסקט.
  4. מסדרים שליש מתפוחי האדמה בכלי בשכבה אחידה, יוצקים כשליש מכמות השמנת ומפזרים מעט גבינה. מסדרים שוב שליש מתפוחי האדמה וחוזרים על הפעולה. מסדרים את השליש האחרון בכלי. אני מפציר בכם לסדר את השכבה העליונה בצורה נאה כשפרוסות תפוחי האדמה מסודרות בעיגולים חופפים אלה לאלה. כן, בשביל היופי. יוצקים את שאר השמנת, מנקדים מעל בפיסות חמאה קטנות סביב סביב ומפזרים מעל את שאר הגבינה.
  5. מכסים את הכלי בנייר כסף, מחוררים פה ושם ואופים בחום של 170 מעלות כשעה.
  6. מסירים את נייר הכסף, ממשיכים לאפות עוד כ-20 דקות עד שהחלק העליון שחום ומבעבע.

הצטרפו לשיחה

  1. חנה נחמני says:

    הי, המתכון נשמע טעים.
    שאלה , האם ניתן להפוך המתכון לקטוגני? לשנות את החלב פרה לחלב שקדים ובמקום פירורי לחם, קמח שקדים?
    תודה.

    1. אהרוני Author says:

      היי, מעולם לא ניסיתי. אני לא בטוח שחלב שקדים יעבוד כאן, אולי קרם קוקוס יהיה עדיף.
      נסי ודווחי, בהצלחה!

  2. ענת בר says:

    הכנתי לשבועות יצא מעולה !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Close
Close